11 دسامبر 2023- از بسیاری از موارد دیابت نوع 2 می توان با اتخاذ یک سبک زندگی سالم اجتناب کرد. نشان داده شده است که رژیم غذایی گیاهی در این امر نقش اساسی دارد. مطالعه ای به رهبری Tilman Kühn از مرکز بهداشت عمومی دانشکده ی پزشکی دانشگاه Vienna نشان داد: یک رژیم غذایی گیاهی تر، تنها در صورتی اثرات محافظتی خود را ایجاد می کند که هم مصرف غذاهای حیوانی و هم غذاهای فرآوری شده صنعتی و غذاهای بسیار شیرین، کاهش یابد.

برای اولین بار، دانشمندان بهبود در متابولیسم و عملکرد کبد و کلیه را به عنوان دلایلی برای اثرات مثبت یک رژیم غذایی گیاهی سالم، علاوه بر کاهش احتمال چاقی شناسایی کردند.

نتایج مطالعه ی اخیراً در مجله Diabetes & Metabolism منتشر شده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل های این تیم تحقیقاتی، یک رژیم غذایی گیاهی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و محصولات غذایی کامل، خطر ابتلا به دیابت را تا 24 درصد کاهش می دهد، حتی در صورت وجود استعداد ژنتیکی و سایر عوامل خطر دیابت مانند چاقی، سن بالا یا عدم فعالیت بدنی.

از سوی دیگر، رژیم های ناسالم گیاهی با نسبت بالایی از شیرینی ها، غلات تصفیه شده و نوشیدنی های شیرین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، مرتبط است.

بیومارکرهای کلیدی شناسایی شدند

این تحقیق با 113097 شرکت‌کننده در مطالعه کوهورت بریتانیا در مقیاس بزرگ (UK Biobank)  طی یک دوره مشاهده ای 12 ساله انجام شد. بر اساس یافته‌های آنها، دلایل اثر ضد دیابتی یک رژیم غذایی گیاهی سالم بسیار فراتر از کاهش درصد چربی بدن و اندازه ی دور کمر است.

پروفسور Kühn، استاد تغذیه ی بهداشت عمومی، گفت: مطالعه ما اولین مطالعه ای است که نشانگرهای زیستی فرآیندهای متابولیک مرکزی و عملکرد اندام ها را به عنوان واسطه اثرات سلامتی رژیم غذایی گیاهی شناسایی نمود.

این مطالعه با همکاری نزدیک با محققان دانشگاه کوئینز بلفاست انجام شد. بررسی ها تایید کرد که یک رژیم غذایی گیاهی سالم با رساندن لیپیدهای خون (تری گلیسیرید)، قند خون (HbA1c)، پارامترهای التهابی (CRP) و فاکتور رشد شبه انسولین (IGF1) به مقادیر نرمال، با خطر کمتر ابتلا به دیابت مرتبط است.

مزایای بیشتری کشف شد

همچنین نشان داده شد که رژیم غذایی گیاهی سالم سبب بهبود عملکرد کبد و کلیه می شود و این که عملکرد کامل کبد و کلیه در پیشگیری از دیابت چقدر مهم است. این دو اندام همچنین نقش مهمی در افراد مبتلا به دیابت بازی می کنند.

پرفسور Kühn، با تشریح فوایدی که تاکنون در مورد یک رژیم غذایی گیاهی آگاهانه دست کم گرفته شده بود، گفت: تحقیقات ما اکنون نشان داده است که یک رژیم غذایی گیاهی سالم می تواند عملکرد کبد و کلیه را بهبود بخشد و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-healthy-plant-based-diet-diabetes.html